top of page

מסע לארץ הקודש, ביותר משלושה מימדים

עודכן: 20 בספט׳ 2021


מאחר ואני מאוד אוהב מסעות, ההיסטוריה המקומית מעניינת אותי, וגם נוטה לבדוק מה אפשר לעשות עם הטכנולוגיה של הצילום. לכן, מבחינתי הספר המתאים ביותר לצאת דרכו למסע בספרות הצילום המקומי הוא: Traveling in the Holy Land בהוצאת Underwood & Underwood שיצא לאור בסוף המאה ה-19.​



ובכן, מדובר בסט של 100 צילומי מראות סטריאוסקופיים (תלת מימדיים) המתארים את נוף הארץ בסוף המאה ה-19. אתרים בעלי חשיבות היסטורית, דתית, ואת תושבי המקום בפעילותם היומיומית ובטקסים. לעיתים הצילומים אף מבוימים, כך שיענו על דימוי "המזרח" / האוריינט כפי שנתפס בעיני המערב, או כדי שיתנו סיפוק למאמיניו של ישו או למוכי סינדרום ירושלים.


הצילומים מוגשים בצורת כרטיסיות בתוך מארז המעוצב בצורת שני כרכים, אשר יושבים על מדף הספרים. מאחורי כל כרטיס ישנו טקסט קצר אודות הסצנה המצולמת. מאחר ומדובר במסע ברחבי הארץ, מומלץ לצפות בצילומים בסדר מסוים, ולכן לכל כרטיס ניתן מספר כרונולוגי.


בנוסף המספור לכרטיסיות, מהווה הפניה להרחבה במחברת המלווה את המסע. כדי להשלים את חווית המסע עד הסוף, בתחתית של כל הרחבה ישנה הפניה למפות רלוונטיות הנמצאות בסוף המחברת. המפות (שהן יצירות יפיפיות בפני עצמן) ממקמות את הקורא בנקודה ספציפית במרחב הגיאוגרפי. מכל נקודה יוצאות קרניים אשר מציינות את הכיוון שאליו אנו צופים, כיצד הנוף נפרש בפנינו ועד היכן ניתן לצפות.

כדי לצפות בנופים יש להצטייד במשקפת מסוג Holmes. המבנה הסגור של המשקפת, מנתק את הצופה מהסביבה המיידית, והוא מועבר למקום אחר. המראה המתקבל: תמונה תלת מימדית בקנה מידה של 1:1 - התחושה היא שאנחנו "נמצאים שם" - "ברגע המכריע" ב- 1899.



חווית המסע בזמן, מתרחשת בכל מובן ומערבת שלושה חושים: העיצוב של המארז והחומרים שהוא עשוי מהם; הגוון, העובי והטקסטורה של הדפים במחברת המלווה את המסע; האופן שהאותיות מסודרות לדפוס, מידת הספיגה של הדיו בדפים; הדקיקות, העדינות והשקיפות של הנייר למפות, הדיוק בעובי הקו ששרטטו אותן; והריח העולה מהם - איכויות אסתטיות מהמאה ה-19, ואמינות במלאכה שאפשרה לצילומים לשרוד עד המאה ה-21.


המשקפת שברשותי (שהיא פריט מופלא בפני עצמו) יוצרה ב- 1905 (חרוטים עליה התאריכים שנרשם עליה פטנט במדינות שונות). היא עשויה מעץ דובדבן, ומאלומיניום מעוטר תחריט דקורטיבי ופסי קטיפה בצבע אדום.

לפני שנה בדיוק, חבר עזר לי לשים יד על הסט Traveling in the Holy Land. הסוחר שמכר לי את הסט, אמנם שלח לי 100 כרטיסים אבל הוא לא מושלם. בתחילה התרגזתי, אבל כשסידרתי את הכרטיסים לפי הסדר גיליתי מספר דברים מעניינים שדווקא גרמו לי לחבב את מה שהגיע לידי.

1. ידוע, שהסטים שעסקו בארץ ישראל היו פופולריים במיוחד, בשל העניין הדתי הקשור במקום. הסדרה הזו הודפסה מספר רב של פעמים בין השנים 1896-1904, ואכן (בסט שאצלי) יש כפילות של חלק מהצילומים. הדבר המעניין הוא, שהכפילויות חושפות וריאציות שונות של אותן הסצנות. כמו כן, חלק מהסצנות הכפולות המספור שלהן לא זהה, דבר המלמד על שיוך של אותה סצנה לסטים עם מטרות תוכן שונות.


הגבר - מוצב בשתי אפשרויות שונות

2. דבר אחר שיעניין את הסקרנים בנושא טכניקות הדפסה עתיקות. לאורך השנים הסטים הודפסו בטכניקות שונות כגון: הדפסת Albumen (שיטת הדפסה שבה, החומר הצילומי מיוצב בעזרת חלבון ביצים, ולכן הן נושאות גוון צהוב), והדפסות שמגוונות ב Sepia וב Selenium. השינויים האלו גורמים לי לתהות האם מדובר במוטיבציות אמנותיות, טרנדים אופנתיים או בשיקולים של כדאיות מבחינת עלויות ייצור...


צד ימין - הדפסת אלבומן | צד שמאל - גיוון סילניום

3. כמו כן בסט שהגיע לידי, יש 26 כרטיסים מארבע סדרות אחרות שהחברה הוציאה לאור. אלו צילומים מבוימים של סצנות שהתרחשו במקומות בעלי חשיבות תנ"כית או מהברית החדשה. דבר זה, הביא אותי לחקור את הנושא, ומצאתי שחברת Underwood & Underwood, הוציאה לאור סטים נוספים בנושאים שונים הקשורים בפלסטינה: "שיעורי תנ"ך", "שיעורי מסע על חיי ישו", "נישואין בארץ הקודש" וכמובן Traveling in the holy land ועוד מספר לא מבוטל של נופי הארץ. מכל אלו השתרבבו חלקים אל תוך הסט שאותו סוחר (שאני מעדיף "לטמון את הראש בחול" ולחשוב שהוא לא מתמצא) שלח לי.


The Stereograph as an Educator, 1901
The Stereograph as an Educator, 1901

דבר מעניין בנוגע לאחת המוטיבציות של הוצאת Underwood & Underwood. הם תפסו את האמצעי הזה ככלי חינוכי, וכינו אותו

The educational stereoscope.

לאורך שנות פעילותם, החברה הוציאה לאור כמות אדירה של סטים סטריאוסקופים, שלוקחים את הקוראים למסעות ברחבי העולם, בתרבויות שונות ועוד.


על כל פנים, סיימתי לסדר את הכרטיסים, הכנסתי את עיניי לתוך משקפת תלת מימדית עתיקה, ויצאתי למסע בזמן אל ארץ הקודש בשלהי המאה ה-19. מסע עם צלמים מעולים (שנשללו מהם כל זכויות היוצרים), שחברת Underwood & Underwood שיווקו גם לי ביעילות, במחיר אטרקטיבי של $300 בלבד! מסע תענוגות בנופים מוכי צחיחות, שממון, אבק, הריסות ועוני, במעטפת מלאת כבוד להיסטוריה תנ"כית וסינדרום של קדושה. די התבאסתי שאת כל אזור חיפה (שאני מתגורר בה) הסוחר מ ebay חסך ממני, אבל כחלופה, הוא אילתר במיוחד בשבילי עליה לירושלים בשלושת הרגלים, מתן צדקה לבעלי מומים, הקרבת קרבן פסח בהר גריזים, תצפית מרהיבה לשדות המערכה של גדעון בן יואש, טבילה בירדן, ואפילו פגשתי את השומרוני הטוב.

לסיום המלצה: הכנה מצויינת לקראת המסע הזה, כדאי לקרוא את קובץ הדיווחים של מארק טווין מתוך הספר "מסע תענוגות לארץ הקודש" משנת 1869.








לקריאה נוספת:


איפה ניתן לראות את הספר:

אוסף הספריה הלאומית

מוזיאון הצילום תל חי

משוגעים לדבר (כמוני)


איפה ניתן לרכוש: ebay

אהבתם את הפוסט - שתפו

bottom of page