top of page

דימויים-אחים (מחשבות על צילום)

עודכן: 20 בספט׳ 2021

קורה לפעמים שצילום מקצה אחד של העולם מתכתב עם צילום מקצה אחר.

לפעמים מפרידים בין שני דימויים-אחים שנות דור, ולפעמים הם מצולמים באותה תקופה. זה יכול לחצות תחומים ועיסוקים שונים של הצילום. כאשר דימוי מושגי מהדהד צילום עיתונות איקוני, זה מובן מאליו. כך גם כשצילומי מלחמה עכשוויים, מזכירים לנו דימויים ממלחמות במאה הקודמת. זה יכול לקרות באופן מודע, ולפעמים לגמרי לא, הרי קשה לעקוב אחרי כל הדימויים שיושבים לנו בראש.


לפני שנים, ראיתי סדרת צילומים של בריטי צעיר שהפתיעה אותי מאוד. נזכרתי בה עכשיו, כשפתחת יגאל, את הדיאלוג שלך עם צילומי החיילים הישנים (מדריך: דיאלוג בין הצופה ליצירה, והתכתבות בין יצירות).

הייתה זו הסדרה של טים הת׳רינגטון (Tim Hetherington) פוטוג׳ורנליסט שצילם בזירת קרב רחוקה באפגניסטן סדרת צילומים, והנה הדימויים שלו, חיילים אמריקאים ישנים, מזכירים כל כך את גוף העבודה המוכר של עדי נס מ 2003.

AFGHANISTAN. Korengal Valley, Kunar Province. June 2008. Specialist Luke Nevala sleeping ©Tim Hetherington / Magnum Photos

העובדה ששני הצלמים באו מפרקטיקות כל כך שונות של המדיום, רק חיזקו בעיני את העניין בדיאלוג הויזואלי שבינהם.


בסדרת החיילים הישנים שלו, מיטיב נס לשחזר ולייצג תחושות וזכרונות השייכים לרבים מאיתנו. המחזה של חיילים רדומים נראה, במבט הראשון מאוד מקומי, ישראלי. מי מאיתנו לא חווה את העייפות הזאת או צפה בה כנוסע באוטובוס. במבט מעמיק יותר, נראה כאילו החיילים הישנים מייצגים בצילום את מותם האפשרי. זו לדעתי נקודת המבט המשותפת לשני הצלמים. נס והת׳רינגטון פעלו בזמנים שונים, הרקע התרבותי והתפיסה הצילומית של כל אחד היה אחר, אבל הדימויים – אחים. כנראה שהאסוציאציה המורבידית למראה לוחמים ישנים היא אוניברסלית.


לצילומים נוספים מסדרה זו של הת'רינגטון:

מגזין נשיונאל ג'יאוגרפיק (כולל גם טקסט)


טים הת׳רינגטון צלם נהדר, אקטיביסט לוחם זכויות ודוקומנטריסט לא שגרתי. עם תואר ראשון בלימודים קלאסיים מאוקספורד, ותואר שני בתקשורת מאוניברסיטת קארדיף, הוא יצא לעולם לחקור ולתעד התהוות של קונפליקטים אלימים בין מדינות. בשנים הראשונות צילם באפריקה, אחר כך באפגניסטן. ב2011 תיעד את מלחמת האזרחים בלוב, ושם נהרג.

טים הת׳רינגטון היה צלם-אמן וקולנוען מוערך ועטור פרסים (וורלד פרס פוטו, פסטיבל סאנדנס, ופעמיים אמי על סרטי דוקו). הוא התרוצץ בשדות הקרב כשהוא נושא על גופו בנוסף לסט המצלמות הדיגיטלי, גם מצלמת האסלבלאד אנלוגית ומצלמת וידאו מקצועית.

הוא השאיר אחריו ספרים וסרטים ובהם גופי עבודה עשירים ונדירים ברגישות ובאיכות.

ב 2008 הצטרף טים הת׳רינגטון לכוחות האמריקאים באפגניסטן ותיעד את שגרת חייהם של הלוחמים. שם צילם גם את סדרת החיילים הישנים שלו.



אהבתם את הפוסט - שתפו

bottom of page